آرشیو اخبار

حاصل پروژه يك هزار ميلياردي چه شد؟ فالکون هم گره از مشكل سرعت اینترنت ایران نگشود

حاصل پروژه يك هزار ميلياردي چه شد؟

فالکون هم گره از مشكل سرعت اینترنت ایران نگشود

سروش علیخانی - ICTPRESS - پروژه يك هزار ميليارد ريالی اتصال مستقیم كشور به شبكه بين‌المللي فيبر نوري که به "فالكون" معروف است ، در حالی آغاز به کار کرده است که به رغم آنچه انتظار می رفت تاثیر چشمگیری بر کیفیت و سرعت دسترسی کاربران ایرانی به شبکه جهانی نگذاشته است.

به گفته مسئولان شرکت زیرساخت با افزایش درگاه های ورود پهنای باند به کشور  ، مشکلات کاربران ایرانی از جمله قطعی های اینترنت و سرعت پایین آن را برطرف خواهد شد، این در حالیست که مشترکان اینترنت در ایران ، اعم از آنهایی که با روش سنتی دایال آپ به شبکه متصل می شوند یا آنهایی که خط اینترنت پرسرعت ADSL دارند، متحمل مرارت های بسیاری شده و هنوز هم  با سرویس دهندگان خود مشکلات بسیار زیادی دارند. 
آنچه دولت یا به عبارت روشن تر وزارت ارتباطات ادعا می کند، این است که با اجرای این پروژه ، دسترسی به شبکه اینترنت در کشور ، در بهترین وضعیت ممکن قرار گرفته و در نتیجه اگر مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد، به کم فروشی شرکت های خصوصی اینترنتی برمی گردد.
اما در مقابل ، فعالان بخش خصوصی در بازار دسترسی به اینترنت، بر این باورند که پروژه فالکون با وجود تمام مزایایی که می تواند در بطن خود داشته باشد، راه حل قطعی برای مشکلات اینترنت در کشور نیست و علت اصلی این مسائل را باید در انحصار ورود پهنای باند در شرکت زیرساخت جست و جو کرد.
در این میان مشترکان اینترنت، سردرگم و ناراضی از شرایط این آشفته بازار و خدماتی که دریافت می کنند، تاوان سیاست های انحصاری دولت و همچنین زیاده خواهی و کم فروشی برخی سرویس دهندگان اینترنت را می پردازند و دم بر نمی آورند.
واقعیت این است که اگرچه اجرای پروژه ای مانند فالکون یک ضرورت مهم در عرصه ارائه خدمات دسترسی به اینترنت در کشور است و عقد قرارداد آن توسط دولت یک گام به جلو محسوب می شود، با این حال به دلیل ساختار غیر اصولی بازار و انحصار دولت در آن، نمی تواند راهبردی اساسی برای رفع معضلات کاربران ایرانی باشد.
شرکت های بخش خصوصی ارائه دهنده خدمات دسترسی به شبکه اینترنت ، هیچ نقشی در ورود پهنای باند به کشور نداشته و موظف هستند، پهنای باند مورد نیاز خود برای ارائه به مردم را از شرکت زیرساخت خریداری کنند که این امر باعث می شود تا آنها در عمل هیچ مزیت رقابتی نسبت به یکدیگر نداشته و در عین حال مجبور به خرید پهنای باند با هر قیمت و کیفیتی هستند.
در نتیجه آنچه که به عنوان سرویس دسترسی ارائه می کنند، از یک کیفیت واحد و قیمت یکسان برخوردار است و تابعی از کیفیت پهنای باندی است که از دولت خریداری می کنند. حال این که آنچه آنها از دولت دریافت می کنند تا چه اندازه کیفی و مقرون به صرفه است و می تواند رضایت شان را جلب کند پرسشی است که پاسخ آن را می توان در اظهارات مدیرعامل شرکت زیرساخت پیدا کرد که گفته بود: " شركت‌هاي داخلي ، مدام از خدمات ماگله مي‌كنند و از آن ناراضي هستند، ولي در عوض كشورهاي همسايه براي گرفتن خدمات از ما در صف ايستاده‌اند."
با این وصف انتظار می رود پس از اجرای فالکون و اتصال ایران به شبکه فلگ ، کیفیت و سرعت خدمات دریافتی شرکت های ISP از زیرساخت افزایش یافته و در عمل خدمات دسترسی قابل قبولی به کاربران نهایی ارائه شود.
اما این اتفاق هنوز هم به وقوع نپیوسته و مشترکان اینترنت کماکان با آنچه که تحت عنوان اینترنت پرسرعت دریافت می کنند، مشکل دارند و ناراضی هستند. با این حال، دولت در تلاش است تا بخش خصوصی را به عنوان عامل اصلی این مشکل معرفی کند و با القای این موضوع که بخش خصوصی کم فروش و ناتوان است، بازار آینده مخابرات ایران در حوزه اینترنت پرسرعت را تضمین کند.
با این وجود بسیاری از صاحب نظران می گویند ؛ از روزی كه براساس مصوبه جنجالی شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، تنها بخش دولتي يعني شركت مخابرات و شركت ارتباطات زيرساخت مجاز به تهيه و تامين پهناي باند مورد نیاز کشور را شدند و فعالیت بخش خصوصي در اين حوزه ممنوع شد، کیفیت اینترنت کشور معطوف به همان پهنای باندی شد که دولت به شرکت های خصوصی می فروشد.
با این وصف، این سئوال مطرح می شود که وقتي شركت‌هاي بخش خصوصي اجازه دخالت در حوزه تامين پهناي باند را ندارند چگونه مي‌توانند باعث شوند كه كشور در تامين پهناي باند با كمبود مواجه شود يا اين كه كيفيت خدمات اينترنتي كاهش پيدا كند؟
نکته دیگر این است که ، دولت وظیفه نظارت بر بازار ارائه خدمات ارتباطی را برعهده دارد و مسئولیت حمایت از منافع مصرف کنندگان نیز بر عهده اوست. با این وجود اگر شرکتهای بخش خصوصی سرویس نامطلوبی ارائه می کنند، باید دولت را طرف پرسش قرار داد که به دلیل سرگرم شدن در کسب سود از این بازار ، در انجام وظیفه اصلی خود کوتاهی نكند.
از سویی، وقتی پروژه فالکون به اجرا درآمد، تمام مدیران وزارت ارتباطات در مصاحبه های مختلف و مناسبت های متعدد وعده بهبود شرایط دسترسی به اینترنت و افزایش قابل قبول سرعت دسترسی مردم  را دادند و امروز که این وعده ها عملی نشده اند، هیچکس از آنها سئوال نمی کند که حاصل این پروژه یک هزارمیلیاردی چه بود؟


این خبر تابحال 1765 مرتبه مشاهده شده است.

شماره خبر:1045
تاریخ درج خبر:۱۳۸۷ نهم اسفند
ساعت درج خبر:10:49:24
نظر خود را برای ما ارسال نمائید...
  • نام:
  • ایمیل:
  • وب سايت / وبلاگ:
  • نظر: